CAUTĂ

Gewalt la Darabani | Texte bune în locuri nebune

Data: Duminică, 29 August | Categorie: Teatru
Gewalt la Darabani | Texte bune în locuri nebune

Regizori și actori ai teatrelor din Cluj-Napoca și București, grupați în colectivul „Texte bune în locuri nebune”, au dramatizat în premieră povestea procesului locuitorilor din Darabani de la finalul secolului al XIX-lea, când românii și evreii din localitate au fost actorii unui conflict tragi-comic, reprezentantiv pentru toată epoca și toată Europa.

Dramatizare după Procesul locuitorilor din Darabani, înaintea curții cu jurați din Dorohoi: darea de seama in-extenso cu pledoariile D-lor T. Maiorescu, L. Dimitriu, N. Voinov, P. Ghica, Lepădat, Mândru, Nic. Ionescu şi G. Cimara şi raportul Procurorului General Remus Opran (ediție îngrijită de Victor Teișanu)

 

Scenariul și regia: Ionuț Caras

Distribuția: Diana Buluga, Andreea Șovan, Matei Rotaru, Ionuț Caras, Mălina Andreescu, Radu Trică, Diana Licu, Dragoș Ioniță

Despre ce e vorba:

Ce zice istoria?

„În oraşul Darabani a avut loc cel mai mare proces din istoria justiţiei româneşti de până la 1878. Evenimentul a fost consemnat în istorie ca „Procesul locuitorilor din Darabani la Curtea cu juraţi Dorohoi”. Respectivul proces viza un conflict între evrei şi români. Durata instrucţiei în acest proces a însumat 16 luni. Numărul dosarelor instrumentate a cuprins 11 volume. Tot în acest proces, au fost inculpate 68 de persoane şi s-au audiat 193 de martori.

La nivel naţional, despre eveniment, au scris Eminescu, Haşdeu şi, mai apoi, Iorga. Ecoul internaţional a fost dat de către publicaţiile occidentale pro evreieşti. În această situaţie, Mihail Kogălniceanu, care era ministru de externe, a fost nevoit să intervină cu o informare despre „cazul Darabani”, la finele Congresului de la Berlin.” (Victor Teișanu)

Ce zicem noi?

„Îmi dau seama că, fără să vreau neapărat asta, urmăresc prin proiectul Texte bune în locuri nebune, subiecte controversate cuprinse în texte bine ascunse. Asta s-a întâmplat și cu Gewalt la Darabani. Am lucrat 7 zile cu 7 tineri actori pe un text „adevărat” de aproape 400 de pagini. Textul original reprezintă stenograma procesului de la Darabani din 1877. Un proces celebru în epocă care, oricât de îndepărtat din punct de vedere istoric ar părea, are relevanță mai ales în zilele noastre. De ce? Pentru că se pare că avem mereu o problemă cu „străinii” de orice fel. Nu ne plac evreii, ungurii, negrii, țiganii sau, mai nou, cei care (nu) poartă mască. Pentru că problema conflictelor interetnice are o tradiție veche și dureroasă: Bosnia - Herțegovina, Kosovo, Armenia, Azerbadjan, Covasna, Baia-Mare sau Târgu Mureș (la noi). Asta ca să menționăm doar câteva locuri din istoria recentă.

Conflictul dintre evrei și românii creștini de la Darabani despre care vorbim în spectacolul nostru pleacă de la diferențe economice și sociale între locuitorii târgului. Invidia, corupția, interesul, sărăcia sau alcoolismul sunt câteva din temele dezbătute în Gewalt la Darabani. Ce mi s-a părut interesant e că evreii nu sunt, ca de obicei, victimizați. Desigur, vorbim despre secolul XIX. Adevărul e undeva la mijloc iar spectacolul nu își propune să încline balanța adevărului în nici un fel. Ne-am permis doar să râdem puțin de anumite problematici și să ne oferim libertăți artistice în cazul unor personaje.

Am păstrat în foarte mare parte textul procesului. Să nu vă speriați de cuvintele tari sau de antisemitismul declarat din partea unor ilustre personaje de atunci.

Ce a ieșit? O comedie umană bufă cu accente tragice și cu multe puncte de suspensie. Asta dacă dorim să medităm asupra ei. Dacă nu, să ne fie rușine!” (Ionuț Caras)

 

Mulțumiri: Create.Act.Enjoy, Bogdan Botaș, Ileana Benec, Alexandra Caras, Dragoș Popa, Alin Budiu și Viorica Manea

Un proiect Texte bune în locuri nebune pentru Zilele Nordului / Darabani – jucat în premieră la a șaptea ediție a festivalului, august 2020, va fi rejucat și la ediția de anul acesta.


Ora acces: 18:30
Ora începere eveniment: 19:00

Locația: Conacul Balș, Darabani